W przeddzień 38. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w lubelskim IPN odbyło się podsumowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży. Wzięło w nich udział 47 uczniów z 10 szkół. Prace wysłało 8 szkół (10 filmów) w tym 36 uczniów. Podczas spotkania podsumowującego uczniowie pokazali swoje prace z zakresu satyry stanu wojennego.
Organizatorem warsztatów było Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.
Wcześniej, 25 listopada, odbyła się część praktyczna i warsztatowa. Uczniowie zapoznali się z historią stanu wojennego i tego jak prześmiewczo przedstawiono władze reżimu komunistycznego w tym czasie - dzięki lekcji dr. Marcina Dąbrowskiego z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN Lublin. Zadaniem młodzieży było stworzenie animacji poklatkowej o powyższym temacie. O tym jak stworzyć taką animację opowiadała Aleksandra Sztal. ZDJĘCIA Z WARSZTATÓW
Spotkanie otworzył Marcin Krzysztofik, dyrektor IPN Lublin. Podziękował uczniom za zaangażowanie i liczne uczestnictwo. Następnie dr Marcin Dąbrowski jeszcze raz przypomniał jak wyglądała satyra stanu wojennego. Zwrócił uwagę na to, że temat satyry nie występował np. na Węgrzech w 1956 r. czy w Czechosłowacji w 1968 r.
- Dlaczego satyra powiła się w stanie wojennym? Opór wobec stanu wojennego był doświadczeniem zbiorowym, co pozwoliło na zerwanie z cenzurą. Powstawało wiele pism wydawanych przez opozycjonistów, a w nich umieszczano rysunki satyryczne – mówił naukowiec.
Następnie przyszedł czas na prezentację animacji poklatkowych stworzonych przez uczniów. Jako pierwsza, zaprezentował się Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Wysokiem. Uczniowie zaznaczyli, że w swojej pracy wykorzystali motyw wrony i czarnego koloru.
- Opiekun: Monika Puchała
- Uczniowie: Zuzanna Głąb, Maja Plich, Weronika Małek, Paweł Podolak
Kolejną szkołą prezentującą swoją animację był Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Białej Podlaskiej. Uczniowie z tej placówki wzorowali się na plakatach z podobizną Jaruzelskiego „Poszukiwany. Żywy lub martwy” oraz „W samo południe”. Motywem przewodnim był western i Dziki Zachód, a raczej Dziki Wschód – jak zaznaczyła młodzież.
- Opiekun: Leszek Zieliński
- Uczniowie: Karolina Remblewska, Aleksandra Daczkowska, Natalia Derlukiewicz, Faustyna Wojdakowska
Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nadrybiu Szkoła Podstawowa im. Jana i Kazimierza Bogdanowiczów w Nadrybiu oparli swoją pracę na dniu wprowadzenia stanu wojennego i motywie przemówienia Wojciecha Jaruzelskiego, które pojawiło się zamiast Teleranka.
- Opiekun: Anna Chryć
- Uczniowie: Cyprian Piotrowicz, Weronika Baryła, Paweł Albiński, Kacper Trojak, Agata Romanowska, Gabriela Kociuba
W pracy Zespoło Szkół nr 1 im. Stefanii Sempołowskiej w Puławach (I) pokazano stan wojenny jako walkę orła z wroną. Orzeł symbolizował waleczny i niezależny naród polski.
- Opiekun: Robert Och
- Uczniowie: Sylwia Bartuzi, Wiktoria Bartuzi, Wiktor Ciecieląg, Karol Śnieżek
Uczniowie Zespołu nr 3 Przedszkola i Szkoły Podstawowej w Krasnymstawie w swojej animacji ustanowili wronę motywem przewodnim. Potraktowali ją jako symbol władzy komunistycznej. Ciemne okulary symbolizowały Wojciecha Jaruzelskiego. Wrona po początkowym zwycięstwie ostatecznie przegrywa.
- Opiekun: Anna Wrona
- Uczniowie: Ewelina Perestaj, Emilia Mazurek, Julia Dunaj, Aleksandra Roman
Kolejnym zespołem, który się prezentował byli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie. Jaruzelskiego przedstawili jako pająka, a sieć symbolizowała władze komunistyczną.
- Opiekun: Anna Kosiniec
- Uczniowie: Dawid Kordas, Piotr Wieliczko
Uczniowie XXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Zesłańców Sybiru w Lublinie (I) zaprezentowali pracę w formie gif.
- Opiekun: Cezary Dmowski
- Uczniowie: zespół 1 Piotr Pietrys, Tomasz Mik, Jakub Buczkowski, Dawid Szafran
Drugi zespół XXVII LO w Lublinie (II) ukazał wronę nie tylko jako symbol komunistyczny, ale też nawiązujący do III Rzeszy. Orzeł symbolizował Polskę.
- Opiekun: Cezary Dmowski
- Uczniowie: Julita Grochowska, Julia Zielińska, Alicja Piech, Wiktoria Zając
W animacji Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Telatynie przewodził motyw starszej kobiety o imieniu Stanisława, która przeżyła nie tylko stan wojenny, lecz również II wojnę światową.
- Opiekun: Henryk Szaruga
- Uczniowie: Natalia Nogas, Kornelia Bodeńko, Aleksandra Błaszczak, Oliwia Anioł
Na końcu zaprezentował się druga grupa Zespołu Szkół nr 1 w Puławach. Motywem przewodnim pracy uczniów z tej grupy był sklep w czasie stanu wojennego.
- Opiekun Monika Rauner
- Uczniowie: Julia Łobacz, Magdalena Pacocha, Patryk Gadzicki, Dawid Bernat
Jury konkursu zdecydowało przyznać trzy pierwsze miejsca ex aequo: ZS w Wysokiem, ZS nr 4 w Białej Podlaskiej oraz ZSP w Nadrybiu. Postanowiono również wyróżnić wszystkich uczniów za zaangażowanie w prace animacji poklatkowej podczas warsztatów „Satyra stanu wojennego”.
Wydarzenie uświetnił solowy występ Norberta „Smoły” Smolińskiego.