Nawigacja

Aktualności

„Satyra stanu wojennego” – uczniowie pokazali swoje prace – Lublin, 12 grudnia 2019

  • warsztaty edukacyjne, edukacja ipn lublin, edukacja historyczna, stan wojenny, satyra stanu wojennego, ipn lublin
    Fot.: Dawid Florczak/IPN Lublin

W przeddzień 38. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w lubelskim IPN odbyło się podsumowanie warsztatów edukacyjnych dla młodzieży. Wzięło w nich udział 47 uczniów z 10 szkół. Prace wysłało 8 szkół (10 filmów) w tym 36 uczniów. Podczas spotkania podsumowującego uczniowie pokazali swoje prace z zakresu satyry stanu wojennego.

Organizatorem warsztatów było Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.

Wcześniej, 25 listopada, odbyła się część praktyczna i warsztatowa. Uczniowie zapoznali się z historią stanu wojennego i tego jak prześmiewczo przedstawiono władze reżimu komunistycznego w tym czasie - dzięki lekcji dr. Marcina Dąbrowskiego z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN Lublin. Zadaniem młodzieży było stworzenie animacji poklatkowej o powyższym temacie. O tym jak stworzyć taką animację opowiadała Aleksandra Sztal. ZDJĘCIA Z WARSZTATÓW


Spotkanie otworzył Marcin Krzysztofik, dyrektor IPN Lublin. Podziękował uczniom za zaangażowanie i liczne uczestnictwo. Następnie dr Marcin Dąbrowski jeszcze raz przypomniał jak wyglądała satyra stanu wojennego. Zwrócił uwagę na to, że temat satyry nie występował np. na Węgrzech w 1956 r. czy w Czechosłowacji w 1968 r.

 

 

- Dlaczego satyra powiła się w stanie wojennym? Opór wobec stanu wojennego był doświadczeniem zbiorowym, co pozwoliło na zerwanie z cenzurą. Powstawało wiele pism wydawanych przez opozycjonistów, a w nich umieszczano rysunki satyryczne – mówił naukowiec.

Następnie przyszedł czas na prezentację animacji poklatkowych stworzonych przez uczniów. Jako pierwsza, zaprezentował się Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Wysokiem. Uczniowie zaznaczyli, że w swojej pracy wykorzystali motyw wrony i czarnego koloru.

  • Opiekun: Monika Puchała
  • Uczniowie: Zuzanna Głąb, Maja Plich, Weronika Małek, Paweł Podolak

 

Kolejną szkołą prezentującą swoją animację był Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 4 w Białej Podlaskiej. Uczniowie z tej placówki wzorowali się na plakatach z podobizną Jaruzelskiego „Poszukiwany. Żywy lub martwy” oraz „W samo południe”. Motywem przewodnim był western i Dziki Zachód, a raczej Dziki Wschód – jak zaznaczyła młodzież.

  • Opiekun: Leszek Zieliński​
  • Uczniowie: Karolina Remblewska, Aleksandra Daczkowska, Natalia Derlukiewicz​, Faustyna Wojdakowska

 

 

 

Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Nadrybiu Szkoła Podstawowa im. Jana i Kazimierza Bogdanowiczów w Nadrybiu oparli swoją pracę na dniu wprowadzenia stanu wojennego i motywie przemówienia Wojciecha Jaruzelskiego, które pojawiło się zamiast Teleranka.

  • Opiekun: Anna Chryć
  • Uczniowie: Cyprian Piotrowicz, Weronika Baryła, Paweł Albiński, Kacper Trojak, Agata Romanowska, Gabriela Kociuba

 

 

W pracy Zespoło Szkół nr 1 im. Stefanii Sempołowskiej w Puławach (I) pokazano stan wojenny jako walkę orła z wroną. Orzeł symbolizował waleczny i niezależny naród polski.

  • Opiekun: Robert Och
  • Uczniowie: Sylwia Bartuzi, Wiktoria Bartuzi, Wiktor Ciecieląg, Karol Śnieżek

 

 

Uczniowie Zespołu nr 3 Przedszkola i Szkoły Podstawowej w Krasnymstawie w swojej animacji ustanowili wronę motywem przewodnim. Potraktowali ją jako symbol władzy komunistycznej. Ciemne okulary symbolizowały Wojciecha Jaruzelskiego. Wrona po początkowym zwycięstwie ostatecznie przegrywa.

  • Opiekun: Anna Wrona
  • Uczniowie: Ewelina Perestaj, Emilia Mazurek, Julia Dunaj, Aleksandra Roman

 

Kolejnym zespołem, który się prezentował byli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Tadeusza Kościuszki z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie. Jaruzelskiego przedstawili jako pająka, a sieć symbolizowała władze komunistyczną.

  • Opiekun: Anna Kosiniec
  • Uczniowie: Dawid Kordas, Piotr Wieliczko

 

Uczniowie XXVII Liceum Ogólnokształcącego im. Zesłańców Sybiru w Lublinie (I) zaprezentowali pracę w formie gif.

  • Opiekun: Cezary Dmowski
  • Uczniowie: zespół 1 Piotr Pietrys, Tomasz Mik, Jakub Buczkowski, Dawid Szafran

 

 

Drugi zespół XXVII LO w Lublinie (II) ukazał wronę nie tylko jako symbol komunistyczny, ale też nawiązujący do III Rzeszy. Orzeł symbolizował Polskę.

  • Opiekun: Cezary Dmowski
  • Uczniowie: Julita Grochowska, Julia Zielińska, Alicja Piech, Wiktoria Zając

 

 

W animacji Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Telatynie przewodził motyw starszej kobiety o imieniu Stanisława, która przeżyła nie tylko stan wojenny, lecz również II wojnę światową.

  • Opiekun: Henryk Szaruga
  • Uczniowie: Natalia Nogas, Kornelia Bodeńko, Aleksandra Błaszczak, Oliwia Anioł

 

 

Na końcu zaprezentował się druga grupa Zespołu Szkół nr 1 w Puławach. Motywem przewodnim pracy uczniów z tej grupy był sklep w czasie stanu wojennego.

  • Opiekun Monika Rauner
  • Uczniowie: Julia Łobacz, Magdalena Pacocha, Patryk Gadzicki, Dawid Bernat

 

 

Jury konkursu zdecydowało przyznać trzy pierwsze miejsca ex aequo: ZS w Wysokiem, ZS nr 4 w Białej Podlaskiej oraz ZSP w Nadrybiu. Postanowiono również wyróżnić wszystkich uczniów za zaangażowanie w prace animacji poklatkowej podczas warsztatów „Satyra stanu wojennego”.

 

 

Wydarzenie uświetnił solowy występ Norberta „Smoły” Smolińskiego.

 

 

 

 

do góry