Oddział IPN w Lublinie, w 80. rocznicę Akcji „Burza” i najbardziej intensywnych zrzutów cichociemnych do okupowanej Polski, zaprasza na prezentację komiksu „Operacja »Freston«. Spóźniona aliancka misja” oraz nowej edukacyjnej gry planszowej „Cichociemni. Spadochroniarze Armii Krajowej”.
W spotkaniu wezmą udział Barbara, Franciszek, Jan, Łukasz i Mateusz Pospieszalscy – rodzina kpt. Antoniego Pospieszalskiego, jednego z uczestników opisywanych w komiksie wydarzeń.
Gościć będziemy również Marzenę Kumosińską (IPN) – autorkę scenariusza komiksu i dodatku historycznego oraz Łukasza Płatka (IPN) – autora prezentowanej gry.
Termin i miejsce: 18 kwietnia 2024 r., godz. 12.00, Aula w siedzibie „Caritas” Archidiecezji Lubelskiej (wejście od al. Unii Lubelskiej 15).
Informacje dodatkowe:
„Operacja »Freston«. Spóźniona aliancka misja” (komiks)
scenariusz, informacja historyczna: Marzena Kumosińska
rysunki, projekt graficzny, skład i łamanie: Tomasz Kleszcz
Łódź 2023
Narracja komiksu zbudowana jest wokół postaci Antoniego Pospieszalskiego, cichociemnego uczestniczącego pod przybranym nazwiskiem w brytyjskiej misji obserwacyjnej „Freston”, pierwszej i jedynej alianckiej misji wojskowej skierowanej do Armii Krajowej w okupowanej przez Niemców Polsce. Bohaterami drugiego planu są żołnierze AK, którzy misję przyjmowali i ochraniali oraz dowódca AK. Pozostająca w zupełnym tle geopolityka jest w istocie zagadnieniem kluczowym tej opowieści, pozwalającym unaocznić młodemu odbiorcy tragiczną sytuację, w jakiej znalazła się Polska w 1945 roku.
„Cichociemni. Spadochroniarze Armii Krajowej” (gra)
Przygodowa gra planszowa o cichociemnych walczących z okupantem podczas II wojny światowej.
Przeżyć II wojnę światową nie było łatwo. A co dopiero będąc żołnierzem polskiej podziemnej armii nieustannie narażonym na niebezpieczeństwa. Czy podołasz wyzwaniu?
Żeby poradzić sobie z trudnymi zadaniami trzeba najpierw wszechstronnie się wyszkolić, gdyż nigdy nie wiadomo jaka umiejętność może przydać się graczowi w obronie przed okupacyjnymi zagrożeniami, lub w ataku na niemiecką machinę wojenną.
W trakcie szkolenia budujesz swoją talię kart. Będziesz z niej korzystać w trakcie działań w 16 Okręgach Armii Krajowej. Znajdziesz je na dużej kolorowej planszy, przedstawiającej mapę okupowanej II Rzeczpospolitej. Okręgi te są miejscem zmagań okupantem prowadzonym w wielu obszarach podziemnej „roboty”, od życia w konspiracji przez realizację wojskowych misji.
Poza planszą i kartami szkoleń w pudełku znajdziesz 4 inne talie kart – opisujących rozkaz wylotu, warunki lotu do Polski i misje do wykonania, a także planszetki graczy, 12 drewnianych pionków, 32 drewniane znaczniki i 80 kartonowych żetonów.
Cichociemni. „Wywalcz wolność lub zgiń”