Nawigacja

Aktualności

Prezentacja gry paragrafowej „Janek – historia małego powstańca” – Puszcza Kozienicka, 1 sierpnia 2019

W Przystanku Historia IPN-ZHR w Puszczy Kozienickiej 1 sierpnia o godz. 17 odbędzie się prezentacja gry paragrafowej „Janek – historia małego powstańca”. Oprócz tego uczestnicy wydarzenia oddadzą hołd Powstańcom Warszawskim i wysłuchają prelekcji na temat zrywu warszawskiego. Nie zabraknie również wspólnego śpiewania piosenek powstańczych.

 

***

„Janek – historia małego powstańca” to gra książkowa, oparta na wyobraźni gracza. Przypomina grę fabularną, ale przeznaczoną dla jednej osoby. Gra polega na czytaniu i słuchaniu opisów. Gracz może dokonywać wyborów, które będą go odsyłały do innego paragrafu cyfrowej książki. 

W społeczeństwie hołdującym przede wszystkim rozrywce, trudno jest z należytym szacunkiem poruszać tematykę wojenną. Środkiem przekazu coraz częściej stają się gry, które kusząc przynętą zwaną „rozrywką”, przyciągają młode pokolenie. W ten sposób możemy jednak przyczyniać się do infantylizacji konfliktów zbrojnych, gdy forma przekazu wpływa na jego treść. Z drugiej strony musimy pogodzić się z faktem, że pozbawione interakcji książki oraz filmy coraz rzadziej stanowią alternatywę dla gier. Młody człowiek żyjący w kulturze WEB 2.0 nie chce być́ biernym odbiorcą treści –, ale je współtworzyć́, albo chociaż̇ mieć́ wpływ na rozwój fabuły. Próbując przełamać́ edukacyjny impas, oddajemy w Wasze ręce edukacyjną grę̨ książkową poświęconą Powstaniu Warszawskiemu. Janek to interaktywna powieść przeznaczona dla uczniów szkoły podstawowej. Bohaterem naszego opowiadania jest członek najmłodszej grupy Szarych Szeregów, „Zawiszaków”, który próbuje przetrwać́ koszmar wojny. Jego decyzje nie zmienią biegu historii – powstanie i tak upadnie – ale pozwolą̨ czytelnikowi lepiej poznać́ siebie i atmosferę̨ historycznych wydarzeń́ tego okresu – dr Maciej Słomczyński.

 

 

​Osoby zaangażowane
w realizację projektu:

dr Maciej Słomczyński - autor tekstu gry
Beniamin Tytus Muszyński - autor tekstu gry
Przemysław Ochnia - ilustracje
Tomasz Gierygowski - muzyka
Przemysław Momora - projekt interfejsu gry
Studio Maxx - udźwiękowienie i głosy lektorów
Agnieszka Jaczyńska - nadzór merytoryczny,
koordynator projektu
Magdalena Śladecka - nadzór nad oprawą graficzną
Grzegorz Gałęzowski - programista, koordynacja, udźwiękowienia gry.

Projekt zrealizowało:
Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Lublinie

do góry